Grzeszki biur podróży 0

Planujesz urlop? Myślami jesteś już na słonecznej plaży i popijasz drinka z parasolką? Lepiej zejdź na ziemię i zobacz, co może zepsuć Twoje wakacje oraz jak możesz uniknąć pułapek zastawianych przez biura podróży.

Wybierając biuro podróży i konkretną wycieczkę kieruj się zasadą ograniczonego zaufania. Być może, dzięki dokładnemu przyjrzeniu się ofercie i skorzystaniu z naszych wskazówek, będziesz mógł cieszyć się udanym, niczym nie zakłóconym wypoczynkiem.

Nie zawsze legalnie

Przed uiszczeniem opłaty za wycieczkę sprawdź, czy biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Dzięki temu nie staniesz się ofiarą nielegalnie działającej firmy. Warto też poprosić o opinie o     danym biurze podróży osoby, które z jego usług już korzystały.

Co jest w cenie?

Sprawdź, czy wszystkie usługi wliczone są w cenę widniejącą w umowie. Często za dodatkowe wycieczki, wyżywienie, pokój z widokiem na morze, ubezpieczenie bagażu itd. przewidziana jest osobna opłata, którą należy uiścić na miejscu.

Jeśli cena wycieczki wyrażona jest w obcej walucie, dowiedz się według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z jaką datą to następuje.

Pamiętaj też, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny (i to tylko w ściśle oznaczonych przypadkach)!

Nie ufaj katalogom!

Pamiętaj, że katalog to tylko reklama; nie sugeruj się wyretuszowanymi zdjęciami. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią umowy oraz jej ogólnymi warunkami. Poproś o doprecyzowanie zawartych tam pojęć („spokojna okolica”, „śniadanie kontynentalne”, „niedaleko plaży” może dla organizatora i dla nas oznaczać coś innego). Dokładne zapoznanie się z dokumentem pozwoli Ci uniknąć nieporozumień, bo będziesz wiedzieć, do jakich usług tour operator zobowiązał się oraz co zagwarantował w umowie. Sprawdź też w Internecie, co inni turyści piszą o wybranym przez Ciebie miejscu. Poszukaj zdjęć zamieszczonych przez pozostałych wycieczkowiczów. Zobacz, czy dana miejscowość położona jest np. blisko morza, czy są w niej sklepy i restauracje oraz jakie atrakcje turystyczne znajdują się w jej pobliżu. To samo dotyczy usytuowania hotelu.

Gwiazdka gwiazdce nierówna

Nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich. Według innych zasad przyznawane są tzw. gwiazdki we Francji i np. Egipcie. Ponadto, biura podróży często wprowadzają własne oznaczenia (słoneczka, słoniki itd.). Lepiej więc wcześniej dowiedzieć się, jakie udogodnienia oferuje hotel, który wybraliśmy i poprosić o zamieszczenie tych informacji w umowie. Pomocne mogą okazać się też strony internetowe, za pośrednictwem których turyści opiniują hotele z całego  świata, dołączają zdjęcia obiektów itd. Zajrzyj na przykład tutaj i tu.

Uwaga, umowa!

Zwróć uwagę na to, czy umowa nie zawiera niedozwolonych klauzul (ich wykaz znajdziesz tutaj). Jeśli tak, pamiętaj, że takie postanowienia nie są wiążące. Jednakże ich obecność w umowie świadczy o niesolidności biura lub próbie uniknięcia odpowiedzialności w razie złożenia reklamacji. Z usług takiej firmy lepiej zrezygnować.

Zadbaj również o to, by umowa, którą podpisujesz, zawierała niezbędne informacje: dane organizatora; cenę imprezy (wraz z wyszczególnieniem dodatkowych koniecznych opłat);  okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny; miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania; ilość
i rodzaj posiłków; program zwiedzania; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej; podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne z niej wynikające.

Walcz o swoje prawa

Masz prawo spędzić udany urlop. W końcu zapłaciłeś za to niemałe pieniądze. Na wakacje zabierz ze sobą umowę, katalog oraz wydrukowaną ustawę o usługach turystycznych. W przypadku, gdy np. hotel nie spełnia standardów, które Ci zagwarantowano albo biuro nie dotrzymuje warunków umowy, będziesz miał na to dowód. W razie rażących zaniedbań (brudne pokoje, stołówka), zrób zdjęcia, które będziesz mógł dołączyć do reklamacji.

Pamiętaj, że reklamować można również wycieczki wykupione podczas promocji (first minute, last minute).

Jednak biura podróży starają się unikać odpowiedzialności i umniejszają powagę uchybień, których się dopuściły.

Z następnej notki dowiesz się, jakie roszczenia przysługują Ci w takich przypadkach.

PoprzedniNastępny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *