Odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot

Opóźniony lub odwołany lot powoduje wiele niedogodności pasażerów linii lotniczych. W związku z tym mogą oni żądać:

  • odszkodowania:
    dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów 250 euro
    dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów 400 euro
    dla wszystkich pozostałych, nie uwzględnionych powyżej lotów 600 euro
  • opieki (zapewnienie noclegu, transportu do hotelu i na lotnisko, posiłków, napojów, rozmów telefonicznych, przesyłek e-mailowych lub faksowych) w postaci świadczeń niepieniężnych z racji co najmniej 2-godzinnego opóźnienia.

Obowiązany do ich zapewniania lub wypłaty pozostaje przewoźnik (krajowy lub zagraniczny).

Uwaga! W wydanej w dniu 17 marca 2017 r. uchwale Sąd Najwyższy wskazał, że do roszczeń odszkodowawczych za odwołany lub znacznie opóźniony lot stosuje się roczny termin przedawnienia wynikający z przepisów o umowie przewozu (art. 778 kc). Zatem nie zwlekaj!

Szybko i sprawnie pomożemy Ci ustalić rodzaj i wysokość świadczeń oraz zapewnimy kompleksową obsługę w procedurze dochodzenia roszczeń na etapie reklamacji, postępowania przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz w postępowaniu sądowym.

==============================================================

  

Komu należy się odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot?

Opóźnienie lub odwołanie lotu może znacznie pokrzyżować nasze plany. Nie jesteśmy jednak w takiej sytuacji zupełnie bezsilni. Obowiązują pewne prawa pasażerów w przypadku odwołania lub spóźnienia lotu. Są one przede wszystkim zależne od tego, z jak dużym wyprzedzeniem dowiedzieliśmy się o opóźnieniu, odwołaniu lotu i jak duże jest to opóźnienie. Wszystkie linie lotnicze, które działają na terenie Unii Europejskiej, podlegają pewnym przepisom.

Według nich w przypadku opóźnienia lotu możemy wnioskować o:

  • odszkodowanie w formie świadczeń niepieniężnych, jeśli opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny,
  • odszkodowanie pieniężne, jeśli opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny.

Odwołany lot z kolei może nam zapewnić zwrot pieniędzy za lot lub zmianę planu podróży do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym, lub dogodnym dla pasażera terminie, jeśli o odwołaniu dowiedzieliśmy się na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem.

Komu nie przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Linie lotnicze są zwolnione z wypłacenia odszkodowania w przypadku, gdy zaistnieją pewne sytuacje nadzwyczajne. Tutaj wymieniane są takie zdarzenia jak: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki, niestabilna sytuacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot?

Aby móc ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot należy w pierwszej kolejności złożyć wniosek do linii lotniczych. Odpowiednie formularze znajdziemy na stronach linii lotniczych takich jak: Ryanair, Wizzair, LOT, Lufthansa. O odszkodowanie możemy ubiegać się nawet do roku, później roszczenia zgodnie z polskim prawem się przedawniają. W innych krajach okres ten może być różny.

Jakie odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot?

Wysokość odszkodowania jest ściśle związana z długością trasy planowanego lotu. Kwoty rozpoczynają się zwykle od 250, a kończą na 600 euro. Niezależnie od tego, czy odszkodowanie zostanie wypłacone, należy ci się również zwrot środków za lot, o ile opóźnienie wyniosło co najmniej 2 godziny.

Ubezpieczenie turystyczne a odszkodowanie

Pewne uprawnienia zapewniają nam przepisy Unii Europejskiej, jednak oprócz tego możemy również ubezpieczyć swój lot. Jeśli napotkamy pewne niedogodności, ubezpieczyciel wówczas pokryje za nasz wszelkie powstałe koszty. Ubezpieczyć możemy: rezygnację z podróży, opóźnienie, odwołanie lotu, zniszczenie i zgubienie bagażu, czas oczekiwania na opóźniony lot i powstałe przez to wydatki. Aby jednak skutecznie skorzystać z ubezpieczenia, niezbędne jest zachowanie wszystkich potwierdzeń, paragonów z wydatków powstałych w związku z oczekiwaniem.

Jakie linie lotnicze wypłacają odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot?

Wszystkie linie stacjonujące na terenie Unii Europejskiej mają obowiązek wypłacania odszkodowań za opóźniony, odwołany lot. Zgodnie z przepisami, odszkodowania te mogą być wydawane w formie pieniężnej lub w postaci voucherów. To, w jaki sposób linia lotnicza wypłaca odszkodowania, warto sprawdzić jeszcze przed zabukowaniem biletów.

Najwyższe odszkodowanie

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą

Akceptuję warunki polityki prywatności. Dowiedz się więcej

Kalkulator szkody

Policz wysokość swojego odszkodowania

Zasada „no win, no fee”

Działamy na zasadzie „no win no fee” - wynagrodzenie pobieramy jedynie po wygraniu sprawy.

Kontakt

  • ul. Odrzańska 6/4
    50-113 Wrocław
    • Infolinia +48 801-700-755
    • Tel. kom. +48 665-102-336
  • Pn - pt: 8:00 - 17:00

Akceptuję warunki polityki prywatności. Dowiedz się więcej